MÚZEUMI ÓRÁK ÉS FOGLALKOZÁSOK A “MATRICA” MÚZEUMBAN
A múzeumi óra (45–90 percesek) a Terek, emberek, évezredek című állandó kiállítás egy-egy témájához kapcsolódó tárlatvezetésből, a téma játékos vagy feladatlapos feldolgozásából áll, a foglalkozásokon ezt kézműves tevékenység egészíti ki.
Alsó tagozatosoknak
„Mi volt réges-réges-régen?” – Gyapi, a mi mamutunk(múzeumi foglalkozás)
Mese a Dunából előkerült mamutcsontról, papír- vagy filcmamut készítése
Fejlesztési feladat:
Ismeretszerzés tárgyak megfigyeléséből, információk gyűjtése múzeumban a múlt és a jelen életviszonyai közötti különbségek felismerése, azonosítása, viszonyítások használata, rajz készítése, események mozgásos megjelenítése.
Kapcsolódó tantárgy, műveltségi terület: magyar nyelv és irodalom, környezet, vizuális kultúra, dráma és tánc, életvitel és technika
Séta a múzeumban – Lakóhelyünk múltja(múzeumi óra)
Felfedező beszélgetés arról, mi is az a múzeum, és milyen volt a település régen.
Fejlesztési feladat:
Megfigyelés, leírás, kérdésfeltevés és értelmezés műveleteinek gyakorlása és összekapcsolása, tapasztalatok megbeszélése, a tudományos megismeréshez köthető történeti szemlélet kialakítása, térbeli tájékozódás fejlesztése közvetlen tapasztalatok útján, anyagfajták megmunkálhatóságának jellemzése, felhasználásuk megismerése, környezettudatos magatartás kialakítása.
Kapcsolódó tantárgy, műveltségi terület: magyar nyelv és irodalom, földünk és környezetünk, erkölcstan
Felső tagozatosoknak
Az elsüllyedt hajó legendája – Matrica a Római Birodalomban(múzeumi foglalkozás)
A település római kori történelmének feldolgozása a kiállítás tárgyain keresztül csoportmunkában.
Fejlesztési feladat:
Ismeretszerzés tárgyak közvetlen megfigyeléséből, információgyűjtés múzeumból, a tanultak felhasználása új élethelyzetekben, társadalmi-történelmi problémák felismerése, megfogalmazása, történelmi jelenetek elbeszélése, eljátszása különböző szempontokból, különféle társadalmi-történelmi jelenségek összehasonlítása, szóbeli beszámoló, kiselőadás tartása önálló gyűjtő-, illetve kutatómunkával szerzett ismeretekről, rajz, fogalmazás készítése történelmi témáról, események dramatikus megjelenítése, időábrázolás vizuális eszközökkel, időmeghatározás, egyes korszakok jellegzetességeinek megragadása.
Kapcsolódó tantárgy, műveltségi terület: történelem, erkölcstan, hon- és népismeret
Soknemzetiségű Magyarország – A magyarországi nemzetiségek kultúrája(múzeumi óra)
A szerbek százhalombattai történelmének feldolgozása csoportmunkában.
Fejlesztési feladat:
Különböző élethelyzetek megfigyelése, következtetések levonása, az információk rendszerezése és értelmezése, társadalmi-történelmi, erkölcsi problémák felismerése, megfogalmazása, az emberi cselekvés és annak következménye közötti kapcsolat felismerésének gyakorlása, történelmi jelenetek elbeszélése, eljátszása különböző szempontokból, erkölcsi kérdéseket felvető élethelyzetek felismerése, bemutatása, érvek gyűjtése saját vélemény alátámasztására, ellenérvek gyűjtése az ellenvélemények cáfolására, szóbeli beszámoló önálló gyűjtő-, illetve kutatómunkával szerzett ismeretekről.
Kapcsolódó tantárgy, műveltségi terület: ember és társadalom, történelem, magyar nyelv és irodalom, erkölcstan
Régészkedő az őskorban(múzeumi foglalkozás)
A település őskori történelmének feldolgozása és a régész munkájának megismerése, kipróbálása csoportmunkában.
Fejlesztési feladat:
A tanult ismeretek problémaközpontú elrendezése, az emberi cselekvés és annak következménye közötti kapcsolat felismerésének gyakorlása, történelmi jelenetek elbeszélése, eljátszása különböző szempontokból, primer történelmi források elemzése, történelmi témák vizuális ábrázolása, történelmi korszakok, periódusok nevének használata, kronológiai adatok rendezése, egy-egy korszak komplex jellemzése és bemutatása, a történelmi tér változásainak leolvasása.
Kapcsolódó tantárgy, műveltségi terület: ember és társadalom, történelem, vizuális kultúra, dráma és tánc
MÚZEUMI FOGLALKOZÁSOK A RÉGÉSZETI PARK
A foglalkozások (60 perc) a földvárhoz, a halomsírmezőhöz, a Régészeti Park bronz- és vaskori ház- és tárgymásolataihoz, a rekonstruált környezethez kapcsolódó játékos vagy feladatlapos feldolgozásából és kézműves tevékenységből állnak.
A narancssárga betűs foglalkozásokat csak felső tagozatosoknak javasoljuk.
ÖLTÖZKÖDÉS
- Kendő pecsétlőzése
Agyagból készült pecsétlőkkel bronz- és vaskori motívumokat nyomhatnak a finom vászonra.
- Körmönfonás
Egyszerű technikával fonalból színes övet, karkötőt, nyakláncot, fejpántot készíthetnek.
- Bőrszütyő, késtok készítése
A tárgyak elkészítésében a korabeli bőrmegmunkálást próbálhatják ki.
ÉKSZEREK
- Poncolás
A poncolás technikával vaskori edények állatmotívumaival díszíthetnek rézlemezt.
- Csontmedál készítése
Kis darabka csontból csiszolással, íjfúróval kifúrva medált formálhatnak.
- Fém ékszerek készítése
Rézhuzalból hajlítással karperecet, medált, ruhakapcsoló tűt, gyűrűt készíthetnek.
- Állatok, csörgők formázása agyagból
Megtanulhatják az egyszerű edények tárgymásolatok formázását agyagból.
AGYAGOZÁS
Kanál, bögre készítése agyagból, mely során a korong nélküli edénykészítés technikáival ismerkedhetnek meg.
ÉPÍTKEZÉS
Fonásos, tapasztásos kerítésmakett készítésével kipróbálhatják az őskori házépítés anyagait, technikáit.
Kőeszköz makettjének készítése
A kőhasítékból retusáló eszközökkel pattintással hegyet vagy pengét alakítanak, melyet fanyélbe foglalnak.
Ember formálta táj – Őskori akadályverseny
Két kézműves foglalkozással egybekötött izgalmas, interaktív tárlatvezetés, melynek végén ajándék jár! A Park területén és bent a házakban csapatokban zajló akadályversenyen a résztvevők számára feladatok megoldásával kiderül, milyen titkokat rejtenek az „őskori” házak, a kemencék, a sírok!
Őskori „monopoly”
Az „élő” társasjátékban” csapokban lehet fizetőeszközt gyűjteni, a helyszíneken feladatokat kell megoldani, majd a végén házat lehet „vásásrolni” berendezési tárgyaival együtt.